M a r i s M e k k a

I en akkurat passe stor 2 roms i Oslos mest eksotiske bydel har min gode veninne Mari skapt et lite Mekka. Loppis-funn, design og masser av personlighet. Og et sted jeg besøker så ofte jeg kan.

Mari er tekstforfatter og det kan man tydelig se i hennes hjem.

I stuen står en gammel Monarch skrivemaskin og en enda eldre ABC.

Lampen er funnet hos Skrot-Tor, – favoritten blant bruktbutikker.

Ved bokhyllen står en ny versjon av den  klassiske DSR-stolen av ekteparet Eames.

Så langt har den fått selskap av bruktfunn, men det kommer nok også noen nye familiemedlemmer snart.

På et gammelt respatexbord funnet hos Skrot-Tor står dinosaurer og  Tivoli-radio side om side med Bjørn Winblad-vaser funnet på loppemarked i København.

En gammel krakk fungerer som sidebord til sofaen med de grafiske putene.

En samling av gamle klokker funnet hos Skrot-Tor danner et orginalt stilleben.

Et zoom inn på den lille klokkesamlingen.

Et gammelt bibliotekarkiv får nytt liv som kommode i stuen.

På kommoden står en gammel globus og en enbenet rosa  flamingo.

Hjørnet med rå mursten utgjør en fin kontrast til de ellers hvite veggene i leiligheten.

Salt og peppersett i form av turtelduer står på et gammelt Bjørn Winblad fat.

Bak spisestolen i skai og stålrør fungerer en gammel melkekasse som bokhylle.

Oppå melkekassen står morens gamle skolesekk i skinn.

På kjøleskapet er Richard Avdeons sort-hvitt fotografier hengt opp med hjerteformede magneter.

Hyllene over kjøkkenbenket er fyllt med nytt og gammelt servise.

Grafiske kopper fra Filippa K, bruktfunn fra diverse loppemarkeder og Norgesglass med müesli, sukker og elgeformet pasta.

Maris fetter er kunstner og står for mange av bildene i leiligheten.

I hyllen over sengen står flere av fetterens fine kunstverk, en stripete ape og et tre pyntet med noen av Maris mange smykker.

To grener med sangfugler bærer en liten samling second-hand vesker og belter…

…mens flere av Maris smykker henger på en gren uten sangfugl kjøpt på Designtorget.

Ved siden av ytterdøren har et gammelt medisinskap fått ny funksjon som nøkkelskap.

Over skapet står en settehylle som fylles med ringer.

Et lite reinsdyrhode fra Bolina bærer en håndfull tøynett.

1 Response to “M a r i s M e k k a”


  1. 1 Knøttehuset oktober 26, 2010 kl. 5:03 pm

    så veldig fine ting Mari har klart å finne. Veldig gøy blogg. Har lag den til på min liste


Skriv et svar

… en blog om hjem.

Mine venners hjem og andre bekjentes hjem. Personlige, inspirerende, karakteristiske, bevisste, hyggelige, merkelige, oppfinnsomme og fine hjem.

Jeg har tatt alle foto selv, men du er velkommen til å bruke de på din egen blog eller hjemmeside. I så fall må du gjerne linke bildet til min blog og kanskje også sende meg en mail...

Hvis du har en venn du synes jeg bør besøke må du også gjerne sende meg en mail: ragnhild.jk@gmail.com

Mine Venners Hjem

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Slut dig til de 23, der følger denne blog


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

