M i t t N y e H j e m

I midten av november forlot jeg København og flyttet hjem til Norge. Hjem til nysnø og skiføre, venner og familie. Mens jeg venter på at drømmeleiligheten dukker opp så leier jeg en veldig koselig og lys leilighet mellom Grünerløkka og Sagene med balkong, tregulv og turkist 60-tallskjøkken.

In the middle of November, I left Copenhagen and moved home to Norway. Home to snow and skiing, friends and family. While I’m waiting for my dream apartment to pop up  I´m renting a very nice and bright apartment between Grünerløkka and Sagene with a little balcony, wooden floors and a turquoise kitchen from the 60´s.

I stua står et spisebord som farfaren min har laget. Spisestolene mine har kommet hele veien fra København. Bak bordet henger et gammelt skolekart.

My grandfather has made the dining table in the living room. My dining chairs have come all the way from Copenhagen. Behind the table hangs an old schoolmap.

Sofaen i mørkegrønn ull fant jeg i kjelleren hos mormor og er til låns på ubestemt tid. En stubbe fra pappas vedstabel med påmonterte hjul fungerer som stuebord.

I found the green woolen sofa in my grandmother´s basement. A log from my dad’s pile of wood with wheels on is serving as a living room table.

Favorittstolen fra Habitat har også kommet seg til Oslo.

My favourite chair from Habitat has also come all the way to Oslo.

Kjøkkenet mitt er originalt, fra 60-tallet og er turkist med skyvedører. Dermed sklir mammas gamle Kurér radio rett inn. Lampen med stoffledningen i vinduet skal snart få et bedre oppheng.

My kitchen is original, from the 60´s and is turquoise with sliding doors. My mum´s old Kurér radio is a real match. The lamp with the fabric cord in the window will soon get a better suspension.

En bordplate fra en gammel skolepult har blitt ny med bukker fra Ikea. På bordet står en nyere radio fra Tangent i retrodesign. Den turkise hylla er full av krydder og te og en morter fra Åhlens.

A table top from an old school desk has become new with legs from Ikea. On the table stands a newer radio from Tangent in retro design. The turquoise shelf is full of spices and tea, and a mortar from Åhlens.

Knivblokka med mikadopinner fra Illums Bolighus huser min lille samling med kokkekniver. Planten har jeg fått av en snill nabo.

The knife block with “mikado sticks” from Illums Bolighus is hosting my tiny collection of chef knives. I got the plant from a friendly neighbour.

I mangel på kjøkkenbenk har oppvaskbenken fått en overdimensjonert skjærefjøl. Urtepottene er fra Marimekko og såpepumpene er kjøpt på R.O.O.M. Det gamle målebegeret har en gang vært min farmors.

In lack of working space in the kitchen, parts of the sink has been covered with an oversized chopping board. The herb pots come from Marimekko and the soaps are bought at ROOM. The oldmeasuring cup has once been my grandmothers.

Ved siden av sengen står en stol som min farfar har laget og en arkivkasse fra Granit.

Next to the bed stands a chair that my grandfather made and a file box from Granit.

I sengen ligger hjemmesydde puter og en Ikea PS pute. Bjørkekoppen i vinduet er fra Notre Dame i København.

The bed is filled with home-made pillows and a graphic pillow from Ikea. The birch cup in the window sill is from Notre Dame in Copenhagen.

I vinduskarmen står min lille samling av dinosaurer i selskap med et rådyr. Nattbordslampen fant jeg på en bruktbutikk i København.

The window sill contains my little collection of dinosaurs in the company of a deer. I found the bedside lamp in a second hand shop in Copenhagen.

Skjenken i gangen har jeg fått låne av søsteren min. Bildehyllene fra Ikea er fyllt opp med gamle rammer, familiefotografier, mammas broderier og tegninger. På skjenken står blant annet en klokke jeg selv har laget og “Frie Tøylers” kalender.

I´m borrowing the sideboard in the hallway from my sister. The white shelves from Ikea are filled with old frames, family photos, mum´s embroidery and drawings. On the sideboard stands a clock I once made myself and a “Frie Tøyler” calendar.

Det nyeste innkjøpet til mitt hjem er min favorittknaggerekke “Hang It All” designet av Charles & Ray Eames. Spesialutgaven i valnøtt måtte bestilles helt fra USA. På knaggene henger blant annet mammas gamle skoleveske.

The latest purchase for my home is my favourite coat rack “Hang It All”designed by Charles & Ray Eames. The special edition in walnut had to be ordered all the way from the United States. Mum’s old handbag is hanging on the rack.

Speilet i gangen står på en gammel koffert fyllt med malingstuber. Kamerastativet har jeg arvet av bestefar og veskene fra Miu Miu og Mulberry er secondhand funn.

The mirror in the hallway is standing on an old suitcase filled with oilpaint. I inherited the old tripod from my grandfather and the handbags from Miu Miu and Mulberry are secondhand finds.

Bak regissørstolen fra Habitat henger et gammelt skolekart over Norden. Og ved siden av ytterdøren står skiene klare for neste tur i marka.

Behind the director´s chair from Habitat hangs an old school map of Scandinavia. My skis are standing next to the frontdoor, ready for the next ski trip!

7 Responses to “M i t t N y e H j e m”


  1. 1 Traveling Mama januar 21, 2011 kl. 12:38 pm

    Wow! Your place is amazing! I love the mix of items you have collected and it is hard to believe that you just moved there!

  2. 3 não me mande flores februar 24, 2011 kl. 5:20 pm

    I love that map!


    Camila F.

  3. 4 Juliane marts 26, 2011 kl. 11:10 am

    På hvilket web-site har du mon købt Hang it all speciel edition? Vil meget gerne have fat i den :)

  4. 6 Ole Henrik Hiorth juni 22, 2011 kl. 9:46 pm

    Supernice! Jeg tar den møblert…

  5. 7 Åpent hus august 20, 2011 kl. 11:46 pm

    hei
    dermed glir bloggen din inn i blogglista mi :)
    du viser mye fint og har en herlig stil som jeg lett kan like
    flotte møbler du har satt sammen i leieleiligheten din
    lykke til med husjakt.

    vi blogges
    beste hilsner fra
    Åpent hus

    som skal legge seg nå!


Skriv et svar

… en blog om hjem.

Mine venners hjem og andre bekjentes hjem. Personlige, inspirerende, karakteristiske, bevisste, hyggelige, merkelige, oppfinnsomme og fine hjem.

Jeg har tatt alle foto selv, men du er velkommen til å bruke de på din egen blog eller hjemmeside. I så fall må du gjerne linke bildet til min blog og kanskje også sende meg en mail...

Hvis du har en venn du synes jeg bør besøke må du også gjerne sende meg en mail: ragnhild.jk@gmail.com

Mine Venners Hjem

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Slut dig til de 23, der følger denne blog


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

